2 grudnia w naszej szkole zostały przeprowadzone zajęcia warsztatowe „Profilaktyka HIV/AIDS” w klasach o profilu biologiczno-chemicznym. Zajęcia zostały przygotowane w ramach Światowego Dnia Walki z AIDS, którego celem jest uwrażliwienie na problem oraz solidaryzowanie się z ludźmi dotkniętymi tą chorobą. Jest to ważna data, która integruje wiele działań związanych z profilaktyką HIV/AIDS, podejmowanych na całym świecie. W naszej szkole przeprowadzone zajęcia miały na celu: poprawić świadomość młodzieży na temat zachowań ryzykownych, zwiększyć poczucie bezpieczeństwa, uczyć, jak reagować w sytuacjach zagrożenia. Program zajęć był bardzo bogaty. Najpierw uczniowie przygotowali gazetkę szkolną o tej tematyce oraz zaprezentowali swoje projekty zakładek i ulotek, spośród których wybrano i nagrodzono najładniejsze. Kolejnym etapem zajęć było sprawdzenie poziomu świadomości uczniów o HIV/AIDS poprzez zapisywanie swoich skojarzeń na ten temat. Następnie uczniowie wysłuchali przygotowanej prelekcji. Część warsztatowa polegała na przeprowadzeniu młodzieżowej kampanii informacyjnej, która była pracą w grupach, a uczestnicy mieli przygotować krótkie wystąpienia, w czasie których dzielili się swoją wiedzą na temat HIV/AIDS. Konwencją tych wystąpień były wiadomości telewizyjne: krótki komunikat, reportaż, wywiad, sonda. Trzeba przyznać, że młodzież bardzo poważnie podeszła do tego zadania i doskonale się z niego wywiązała. Ostatnim etapem był szkolny konkurs wiedzy o HIV/AIDS, który wyłonił zwycięzców nagrodzonych dyplomami i książkami. Organizatorki tego przedsięwzięcia bardzo dziękują Radzie Rodziców za ufundowanie nagród książkowych, które podniosły rangę tego szkolnego wydarzenia. Mamy nadzieję, że zajęcia profilaktyczne przypadły uczestnikom do gustu i były dla nich źródłem wiedzy. Dokonując podsumowania tych profilaktycznych działań, pamiętajmy o tym, że najskuteczniejszym środkiem zapobiegania zakażeniom HIV jest efektywna i systematyczna profilaktyka oraz edukacja zdrowotna.
Małgorzata Jaguś, Justyna Janeczek, Renata Morawiec
12 listopada klasy humanistyczne obejrzały film pt. „Ostatni komers”. Wydarzenie zorganizowane było w ramach projektu „Filmowe spotkania z psychologiem” we współpracy z panią Moniką Pławską dyrektor CKiSz w Połańcu.
„Filmowe spotkania z psychologiem” to cykl spotkań łączących pokaz filmowy z komentarzem psychologicznym i rozmową po filmie, w której każdy może dzielić się swoimi wrażeniami.
„Ostatni komers” to film o dojrzewaniu, osadzony w polskich realiach. Pokazuje obraz życia dzieciaków z blokowiska, z ich problemami i z ich rozbitymi rodzinami. I choć świetnie da się czuć duchotę ciasnych bloków, pewnego rodzaju zamknięcie czy nawet brak perspektyw, to jednak wszystko, co przeżywają bohaterowie, na tym właśnie tle wydaje się jeszcze prawdziwsze, a ich nastoletnie uczucia i emocje silniejsze.
I to właśnie o emocjach mogli uczniowie porozmawiać po filmie z trenerem mentalnym, panią Dagmarą Rojek.
Agnieszka Kuc
"Jędrusiowy podcast" - odc. 3. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Kamilą Piotrowicz z Fundacji Centrum Europy Lokalnej, bez której wsparcia nie byłoby naszego podcastu . Z wywiadu można dowiedzieć się, jak wygląda proces składania wniosku o grant, a także tego, jak przebiega realizacja projektu młodzieżowego. Interesującą rozmowę z naszym gościem przeprowadziła Maja Cieślik (kl. II "C" LO), uczennica Zespołu Szkół w Połańcu. Za montaż tradycyjnie już odpowiadał Kacper Zieliński (kl. III "B" LO"), również uczeń naszej szkoły. Miłego słuchania!
Materiał sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego i w ramach Funduszu Młodzieżowego Ministra do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego. Bezpośrednie wsparcie na realizację projektu "Jędrusiowy podcast" uzyskaliśmy dzięki www.mlodeswietokrzyskie.pl.
Miło nam poinformować, że Paweł Komasara (V "A" T) odebrał prestiżową nagrodę podczas uroczystej gali programu stypendialnego Talenty Świętokrzyskie dla najlepszych uczniów i studentów z naszego województwa. Obok ucznia klasy o profilu technik elektronik nagrodzono również dwoje naszych absolwentów - Anitę Wronę i Konrada Figla, co sprawia, że technicy z Zespołu Szkół w Połańcu osiągnęli najlepszy wynik spośród wszystkich szkół zawodowych w województwie świętokrzyskim. Warto podkreślić, że z powiatu staszowskiego w elitarnym gronie znaleźli się wyłącznie uczniowie z naszej szkoły.
Jak się wygrywa Talenty Świętokrzyskie? Przepis na zdobycie elitarnego stypendium wydaje się prosty: należy zdobyć tytuł laureata szczebla centralnego olimpiady przedmiotowej (np. Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej - tak jak Paweł) lub interdyscyplinarnej (Olimpiada Innowacji Technicznych w Elektronice i Mechatronice - Anita, Paweł i Konrad), dołożyć do tego laury w konkursach międzynarodowych (tak jak Konrad - Zagrzeb, Makao) oraz pochwalić się bardzo wysoką średnią ocen. Dobrze do tego dodać jeszcze medale i laury międzynarodowe, np.: E-NNOVATE, International Innovation & Invention Summit, IWIS i kilka kolejnych...
ANITA, KONRAD, PAWEŁ - jesteście WIELCY i trzymamy kciuki za rozwój Waszych karier! Osiągnęliście już tak wiele, a my jesteśmy pewni, że to dopiero początek Waszej "ścieżki sukcesu".
Mariusz Zyngier
Młodzieżowa Rada Miejska po raz kolejny udowodniła, że aktywne zaangażowanie w życie społeczne oraz rozwój młodzieży są dla niej priorytetem. Dzięki zdobytemu grantowi połaniecka młodzież zorganizowała konferencję szkoleniową pod hasłem: „Porozmawiajmy #inaczej – debaty oksfordzkie pod strzechy”, poświęconą sztuce dojrzałej i merytorycznej dyskusji.
Pomysł na to przedsięwzięcie narodził się podczas nieformalnego spotkania młodzieży, które odbyło się po ogłoszeniu informacji o programie grantowym Funduszu Młodzieżowego, prowadzonym przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Społeczeństwa Obywatelskiego. Po zasięgnięciu szczegółowych informacji od Fundacji Centrum Europy Lokalnej, będącej operatorem programu, prezydium Młodzieżowej Rady – w składzie Oliwia Wróbel i Julia Kowalska – wraz ze wsparciem opiekuna Przemysława Bednarskiego przystąpiło do opracowania wniosku o dofinansowanie warsztatów. Fundacja Aktywizacji i Rozwoju zapewniła młodzieży niezbędne wsparcie prawne oraz finansowe.
Wydarzenie poprowadziła dr Katarzyna Cukierska – ceniona pedagog, trenerka umiejętności miękkich i doradca zawodowy. Dzięki uprzejmości dyrekcji Zespołu Szkół im. Oddziału Partyzanckiego AK „Jędrusie” w Połańcu konferencja odbyła się w przestronnej sali, wyposażonej w niezbędny sprzęt multimedialny.
Konferencja, trwająca ponad trzy godziny, była okazją do zgłębienia wiedzy na temat pochodzenia debat oksfordzkich, zasad ich prowadzenia, korzyści wynikających z wykorzystania tego narzędzia oraz sposobów wdrażania ich w szkołach. Podczas warsztatów szczególny nacisk położono na rolę debaty w budowaniu konstruktywnego dialogu między uczniami oraz między uczniami a nauczycielami.
To już kolejne przedsięwzięcie zrealizowane przez Młodzieżową Radę Miejską, które pokazuje, jak duże wsparcie dla młodych mieszkańców oferuje środowisko lokalne. Współpraca Urzędu Miasta i Gminy Połaniec, szkół oraz miejscowych fundacji umożliwia realizację ambitnych inicjatyw, wykraczających daleko poza programowe minimum.
Przemysław Bednarski