Biologia w ZS w Połańcu, czyli nauka przez doświadczenia

W minionym tygodniu na lekcjach biologii mieliśmy okazję przeprowadzić kilka niezwykle interesujących doświadczeń. Nauka poprzez praktyczne działania jest zdecydowanie najciekawsza i przyciąga naszą uwagę bardziej niż niekończące się wykłady. Pozwólcie, że opowiem Wam trochę o naszych doświadczeniach.

1. Wykrywaliśmy obecność cukrów redukujących w produktach spożywczych. Do rozwodnionego z wodą destylowaną: chleba, soku z winogron i orzechów dodawaliśmy odczynnik Benedicta. Jeśli produkt przybierał niebieską barwę zawierał cukier.

2.Wykrywaliśmy białka w produktach spożywczych za pomocą odczynników polega na zastosowaniu specjalnych substancji chemicznych, które reagują z białkami powodując zmianę ich koloru lub tworząc widoczne osady.

3. Badaliśmy wpływ różnych substancji i wysokiej temperatury na mieszaninę białka z wodą destylowaną. Do sześciu probówek dodawaliśmy osobno: gorącą wodę, kwas solny (HCl), wodorotlenek sodu (NaOH), etanol, siarczan miedzi (CuSO4).

Wszystkie te lekcje były niezwykle pouczające. Wykonywanie doświadczeń znakomicie pomaga w zrozumieniu różnych procesów biologicznych. Podczas badań samodzielnie przeprowadziliśmy skomplikowane procedury i mogliśmy obserwować ich efekty. To wspaniałe, że nasza Pani od biologii organizuje takie lekcje, które są zarówno ciekawe, jak i pouczające.

Julia Bartczak

klasa I,,B” LO