Wycieczka uczniów ZS w Połańcu do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau

W poniedziałek, 28 lutego 2022 r., uczniowie ZS w Połańcu, wraz z opiekunami, udali się na wycieczkę do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu

Wyprawa rozpoczęła się o 7 rano i przebiegała zgodnie z planem - po kilku godzinach spokojnej jazdy dotarliśmy do bramy oświęcimskiego muzeum. Tam czekali na nas przewodnicy, których zadaniem było oprowadzenie nas po obiektach dokumentujących hitlerowskie zbrodnie popełnione w czasie II wojny światowej.

Po wykonaniu pamiątkowej fotografii pod bramą z napisem "ARBEIT MACHT FREI" wyruszyliśmy na spacer wśród obozowych baraków. Wśród uczniów, skupionych na opowieści przewodników, panowała przejmująca cisza, przerywana tylko co jakiś czas pytaniami kierowanymi do oprowadzających. Mimo że wielu z nas nie pierwszy raz odwiedzało Auschwitz, to za każdym razem wizyta w muzeum stanowi duże przeżycie.

Po zakończeniu wizyty w Auschwitz i krótkiej przerwie udaliśmy się do Birkenau, gdzie - pomimo przenikliwego zimna - przez dwie kolejne godziny słuchaliśmy opowieści o okrucieństwach wojny. Wizyta w drewnianych barakach zrobiła na nas wszystkich wstrząsające wrażenie. Po zakończeniu spaceru podzieliliśmy się z przewodnikami naszymi refleksjami, w których nie mogło zabraknąć odwołań do wojny, jaka toczy się tuż za wschodnią granicą naszego kraju.

Ostatnią część wizyty w Oświęcimiu stanowiły warsztaty, podczas których młodzież mogła się zmierzyć z zadaniami dotyczącymi np. prowadzenia obozowej korespondencji.

W drodze powrotnej - po krótkiej przerwie na obiad - rozpamiętywaliśmy to, czego mogliśmy doświadczyć w muzeum Auschwitz-Birkenau. Wspólnie uznaliśmy, że wycieczka ta była niezwykle potrzebna. Przypomniała nam, że historia - nawet najbardziej okrutna - powinna być zachowana, byśmy mogli z niej czerpać lekcję na temat tego, do czego zdolny jest człowiek, jeśli podda się nienawiści do innych ludzi.

Sam wyjazd zorganizowany był profesjonalnie, o co zadbała firma - Biuro Podróży Tu i Tam Pawła Nowakowskiego. Dziękujemy również kierownikom wycieczki: paniom Iwonie Sulik i Iwonie Czosnek, a także opiekunom: paniom Urszuli Górskiej i Agnieszce Kuc. Ogromne podziękowania należą się również naszej młodzieży, która jak zwykle zachowywała się wzorowo.